woensdag 20 februari 2019

Een shirt met Ruffles, de 'Nena'

Het heeft (erg!) lang geduurd maar ik heb weer eens een patroontje gemaakt. Dit keer maakte ik een shirtje voor mijn lieve dochter. Een shirt met open schouders, korte mouwen en ruffles.


Het idee kwam van een plaatje die ik tegen kwam op Pinterest. Deze:


Daar staat wel een patroon bij, maar deze is voor een volwassen persoon en ik wilde graag mouwtjes aan het shirtje. Ook heb ik in het verleden wel al gehad dat ik een shirt of trui maakte voor haar, maar dat de opening voor haar hoofd eigenlijk net te krap was. Super jammer, dat wilde ik niet nog een keer, dus ik wilde er perse knoopjes in. Ik heb mij laten inspireren en ben aan de slag gegaan!

Uiteraard deel ik graag het patroon met jullie!
Mijn dochter is 6, bijna 7 als je het haar vraagt ;) en zij draagt maat 116/122. Het patroon is dus ook in deze maat geschreven. Voor een grotere of kleinere maat kun je gemakkelijk wat meer of minder steken opzetten, zolang je maar een even aantal steken overhoudt. Ook voor de lengte kun je gemakkelijk minder of meer rijen maken. Fijn he!

Wat heb je nodig?

  • 2 bollen Royal van de Zeeman (ik heb nog een klein beetje over)
  • Haaknaald maat 4,5
  • 2 knopen, ca. 10 tot 15 mm doorsnede
  • Schaar
  • Stopnaald
  • 3 veiligheidsspelden of steekmarkeerders
Gebruikte steken:
  • Losse
  • Stokjes
  • Halve vaste
  • Vaste
Zo ga je te werk:
We beginnen met het voorpand. Hiervoor heb ik 51 losse opgezet.
Rij 1: Haak een vaste in de 2e losse vanaf de naald en haak een vaste in alle volgende steken (je hebt dus 50 vasten). Haak 1 losse en keer om.
Rij 2: Haak een vaste in iedere steek (50). Haak 1 losse en keer om.
Rij 3: Haak een vaste in iedere steek (50). Haak 2 losse en keer om.

Rij 4 t/m 27: Haak een stokje in iedere steek (50). Haak 2 losse en keer om.

Rij 28 t/m 32: Haak de eerste en de laatste 3 stokjes van de rij samen, in de overige steken haak je gewoon stokjes. Je eindigt iedere rij met 2 losse. Rij 28 telt dan dus 46 steken, rij 29 heeft 42 stokjes, rij 30 heeft er 38, rij 31 heeft er 34 en rij 32 bestaat uit 30 stokjes.

Rij 33: Haak 12 stokjes, haak de volgende 3 stokjes samen (13). Haak 2 losse en keer om (de overige steken sla je over, daar gaan we straks mee verder).
Rij 34: Haak de eerste 3 stokjes samen en haak nog 10 stokjes (11). Haak 2 losse en keer om.
Rij 35: Haak 8 stokjes, haak de volgende 3 stokjes samen (9). Haak 2 losse en keer om.
Rij 36 t/m 40: Haak 9 stokjes. Haak 2 losse en keer om. Aan het einde van rij 40 haak je geen 2 losse meer, maar hecht je af. Laat een lange draad over en knip af.

Je hecht de draad weer aan in het midden van rij 32, naast de 3 samen gehaakte stokjes van rij 33. Hier dus:

Rij 33*: Haak 3 stokjes samen, haak 12 stokjes (13). Haak 2 losse en keer om.
Rij 34*: Haak 10 stokjes, haak de laatste 3 stokjes samen (11). Haak 2 losse en keer om.
Rij 35*: Haak 3 stokjes samen, haak 8 stokjes (9). Haak 2 losse en keer om.
Rij 36* t/m 40*: Haak 9 stokjes. Haak 2 losse en keer om. Aan het einde van rij 40* haak je geen 2 losse meer, maar hecht je af. Laat een lange draad over en knip af.

Nu gaan we beginnen aan het achterpand. 
Herhaal rij 1 t/m 32 van het voorpand.
Rij 33: In iedere steek een stokje. Haak 2 losse en keer om.
Rij 34: 15 stokjes, 5 losse en keer om.
Rij 35: Stokje in 3e losse van de naald, stokje in 4e losse van de naald, stokje in 5e losse van de naald, stokjes in overige steken (18). Haak 2 losse en keer om.
Rij 36: 16 stokjes, 1 losse, 1 stokje. De andere steken laten we even voor wat het is, daar gaan we straks mee verder. Haak 2 losse en keer om.
Rij 37: 1 stokje, 1 stokje in de losse, 16 stokjes. Haak 2 losse en keer om.
Rij 38: Herhaal rij 36.
Rij 39: Herhaal rij 37.
Rij 40: Haak 9 stokjes. Hecht af.

Rij 35* t/m 39*: Hecht aan aan de zijkant van rij 34. Haak in iedere rij 15 stokjes. Haak 2 losse en keer om.
Rij 40*: Haak 9 stokjes. Hecht af.

Gebruik de lange draad aan de bovenkant om de schoudernaden aan elkaar te maken. Naai ook de zijnaden aan elkaar. Ik heb dit een beetje op gevoel gedaan. De goede kanten op elkaar gelegd en met halve vasten aan elkaar gemaakt.

Dan gaan we nu twee mouwen maken.
Begin met 32 stokjes.
Rij 1: Stokje in 3e losse van de naald, stokjes in de overige steken (30). Haak 2 losse en keer om.
Rij 2 en 3: Stokje in iedere steek (30) Haak 2 losse en keer om.
Rij 4: Begin en eindig de rij met 2 stokjes in 1 steek, stokje in alle andere steken (32). Haak 2 losse en keer om.
Rij 5 t/m 8: In iedere steek een stokje (32). Haak 2 losse en keer om.
Rij 9: Herhaal rij 4 (34).
Rij 10: In iedere steek een stokje (34). Hecht af en laat een lange draad over.

Vouw de mouwen dubbel en naai aan elkaar. Ook dit deed ik op gevoel en met halve vasten.

We moeten nu de mouwen vast maken aan het shirt. Ik heb hiervoor 3 veiligheidsspelden gebruikt, maar je kunt natuurlijk ook steekmarkeerders gebruiken.
Draai zowel het shirt als de mouwen met de goede kanten om naar buiten. Speld de naad van de mouw vast in de steek van de naad van het shirt. Zet een veiligheidsspeld in de bovenkant van rij 31 van het voorpand en ook in de bovenkant van rij 31 van het achterpand.
Probeer een rechte lijn te maken tussen de veiligheidsspelden. Naai de mouw doormiddel van halve vasten, vast aan het shirt. Dit waren bij mij 7 steken tot aan de zijnaad en weer 7 naar de laatste veiligheidsspeld. Doe dit voor beide mouwen.

Nu alleen de ruffle nog!
Rij 1: Hecht aan aan een mouw. Haak in elk stokje, 2 stokjes. Haak verder in het shirt (in de onderkant van de steken van rij 31). Haak in elke steek 2 stokjes. Ook in de steken van de volgende mouw en de andere kant van het voorpand haak je 2 stokjes. Sluit de rij met een halve vaste. Haak 2 losse (LET OP: we keren nu NIET om, maar haken in het rond).
Rij 2: *1 stokje, 2 stokjes in de volgende steek*, tussen ** herhalen tot einde. Sluit met een halve vaste. Haak 2 losse. Ook nu keren we niet om!
Rij 3: In iedere steek een stokje. Hecht af.

Je haakwerk is klaar. Je hoeft nu alleen nog alle draadjes weg te werken en 2 knopen aan te naaien, voor je kan gaan genieten van het resultaat:



Mijn meisje is er erg blij mee! Voor wie ga jij het shirtje maken?!

Mocht je aan de slag gaan met dit patroon, dan hoor ik graag of je deze gebruiksvriendelijk vond, zodat ik hem kan aanpassen indien nodig én natuurlijk zou ik het heel leuk vinden om foto's van het resultaat te zien!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een shirt met Ruffles, de 'Nena'

Het heeft (erg!) lang geduurd maar ik heb weer eens een patroontje gemaakt. Dit keer maakte ik een shirtje voor mijn lieve dochter. Een shir...